Mijn mentor Sieb

Gisteravond laat las ik het op Facebook. Sieb Posthuma overleden. Hij zag het licht in het leven niet meer. 

Mijn eerste reactie was van O MIJN GOD. Dit kan niet. Dit mag niet. Hoe kan dit gebeuren?
Naar de waarom kan ik alleen maar gissen. Ik kende hem amper, maar toch raakt het me heel diep! De waarom daarvan is me heel helder!

Ruim een jaar geleden zat ik met hem aan tafel in zijn studio. We hadden ons laatste gesprek over mijn vier maffe heksen Kitty, Monica, Polly en Bella.
Via Cultuur-Ondernemen volgde ik een mentoring illustratie. Sieb Posthuma was mijn mentor. Mijn leermeester voor een korte intense tijd.

Voor ik aan het mentorschap begon zat ik vast. Ik vond mijn werk lelijk, er niet toe doen, stom zelfs! Ik was op zoek naar een uitweg. Ik wilde verrast worden door mijn eigen werk. Ik wilde een klik hebben met wat ik maakte. Ik wilde niet zomaar meer plaatjes tekenen.
Ik had het gevoel dat deze mentorschap zou kunnen helpen om los te komen van mijn grote frustratie meer te willen dan ik kon op dat moment. Zo zag ik dat zelf overigens nog niet. Ik was blind en wist dat ik begeleiding nodig had. Sieb gaf me de hand en leidde mij naar creatieve vrijheid. Een vrijheid die mij en mijn werk heeft doen veranderen. Ik zag ineens mogelijkheden! Hij had er maar een paar woorden voor nodig om mij vleugels te geven. Klinkt misschien cliché, maar zo voelde het écht!

Met Sieb samen ging ik werken aan mijn techniek en diepgang. Ideeën kwamen los. Heel veel ideeën! Ik heb mij letterlijk op dat mentorschap gestort. En wat een genot was dat! Sieb geloofde in mijn kunnen en mijn ideeën. Dat geloven alleen al was een waar cadeau. Hij nam mijn onzekerheid weg, mijn angst voor falen. Ik ben hem daar heel dankbaar voor.

Daarom beloof ik lieve Sieb dat ik mijn vier maffe heksen aan je zal opdragen wanneer de dames een thuis vinden in een boek. Rust zacht.


3 opmerkingen:

FoURPAcK ontwerpers zei

TOP! Mooi dat je even je hart lucht op je blog.

Christine Thau zei

Heel mooi geschreven, ik vindt dat je prachtige illustraties maakt :-)
Groetjes van de franse groenten...

Karoeza zei

Wat mooi om nu terug te lezen en te weten wat voor opdrachten je nu allemaal mag doen. Zijn tips waren goud waard. Ik hoop ooit ook eens baan die tips te krijgen van een mentor.